web analytics

Blog: “uit het hart”.

Op 30 November kwam mijn moeder in het ziekenhuis te liggen. Er was van alles aan de hand. Al snel kregen we zorgen of het wel goed zou komen. Eerder had ik mijn ouders al gestimuleerd om dingen op papier te zetten en naar een open dag van de Boskamp te gaan. Dit hebben ze gedaan. Ik heb hun toen in contact gebracht met Uitvaartzorg BijZonder.

Mijn moeder heeft niet alles meer kunnen invullen voor ze in het ziekenhuis kwam. Ze had nog wat vragen. Toen het slechter ging heeft mijn vader contact gezocht met Uitvaartzorg BijZonder om deze vragen te laten beantwoorden en dingen uit te zoeken en zover vast te regelen.

Wat toen al opviel was dat Uitvaartzorg BijZonder erg meedenkt in je proces, open en eerlijk is, mogelijkheden bespreekt, maar niet opdringerig is.

Toen mijn moeder uiteindelijk overleed op 19 December 2019 brak er een hectische periode aan. Ik belde Uitvaartzorg Bijzonder; Peter. Hij kwam op ons verzoek naar het ziekenhuis, daar hebben we de eerste zaken besproken. De rust die Peter uitstraalde was zo fijn en prettig en hielp ons om dingen te regelen. Niet alleen de rust, maar ook de kennis en benoemen van allemaal mogelijkheden, zodat wij keuzes konden maken die bij ons pasten. Hij doet alles met een gedachte en licht dit vaak ook toe.

Later die dag troffen we elkaar bij mijn vader thuis. We moesten de kaart maken / opstellen. Ook hier was Peter op de achtergrond bezig, maar ondertussen keihard aan het werk. Hij observeerde ons en lette ook op ons rouwverwerkingsproces. Toen we de tekst voor de kaart klaar hadden liet hij ons dit allemaal één voor één voorlezen, als onderdeel van de rouwverwerking. De twee meiden (kleindochters) kregen een lief beertje (knuffel) van Uitvaartzorg BijZonder, die werd meegenomen in bed. Een echte steun.

De intensieve week die volgde werd goed geleid door Peter. Hij had oog voor alle details en probeerde ons zo goed mogelijk te helpen in het proces. Alles was bespreekbaar en overal kregen we keuzes in. Erg fijn. Ik weet zeker dat niet alle uitvaartondernemers zo werken, want hier gaat veel tijd in zitten. Maar is zo fijn ervaren door ons allemaal.

Mijn neef van 17 heeft autisme, ook hier hield Peter rekening mee. We kregen een draaiboek voor de dag van de uitvaart, waarin minuut voor minuut alles werd uitgeschreven. Peter was duidelijk in wat we van hem konden verwachten en dat als er iets was of we hadden vragen we altijd bij hem terecht konden. Ook was nagedacht over het condoleance moment. Voor de kinderen kwam er een losse tafel bij, zodat ze niet iedereen een hand hoefde te geven. Hoe fijn was dit? Door alle kinderen als erg prettig ervaren. Het werd minder beladen / spannend zo. En voor tijdens de uitvaart hadden de twee meiden van 6 en 8 een mooi tasje gekregen met knutselspullen zodat ze ondertussen mooi konden  tekenen / kleuren. Dit werkte echt fantastisch. Ook voor onze zoon, die het maar spannend vond om op de eerste rij te zitten kwam een oplossing. Hij ging achter ons zitten en mijn schoonouders (zijn andere opa en oma dus) ernaast. Ook dit werkte erg goed.

Vorig jaar heb ik meegewerkt aan een uitvaart in scene voor onder andere Uitvaartzorg BijZonder. Dit was op zich al een bijzondere ervaring. Dit werd gedaan voor marketingdoeleinden. Op deze dag heb ik bijzondere mensen leren kennen, waar Peter ook mee werkt. Hierbij denk ik aan spreekster Marga Geersing en uitvaartfotograaf Rob de Joode. Op dat moment had ik nooit kunnen vermoeden dat ik op korte termijn met hun zou mogen samenwerken. Maar toen mam overleden was wist ik direct dat ik één van de twee spreeksters wou die die dag er waren en ook dat Rob de uitvaart zou vastleggen.

Onze zoon is 11 en ik was 9 en 14 toen mijn opa en oma overleden en wat wist ik daar nou eigenlijk nog van? Rob maakt geen foto’s, maar legt de herinnering vast van een emotioneel moment uit iemands leven. ‘Het beeld van vandaag is de herinnering voor morgen’.  Aldus Rob. En zo geschiedde. Beide ook mensen met een warm hart voor wat ze doen, dat voel je aan alles.

Na de uitvaart kwam er op een gegeven moment de tijd voor de bedankt kaartjes, maar ook een evaluatiegesprek. Tijdens dit gesprek had Peter ook weer oog voor hoe het met iedereen nu gaat. Hoe we het ervaren hebben, maar ook hoe we er nu in staan. Of we nog extra begeleiding nodig hebben? Zo kreeg iemand van ons gezin boeken te leen om te lezen en te helpen in de ondersteuning. Mijn neef met autisme is erg tevreden over hoe alles gegaan is, dit was voor hem de eerste keer dat hij een uitvaart mee maakte en is hier, door begeleiding van Peter goed doorgekomen. Hoe belangrijk? Want een eerste indruk kun je nooit over doen.

Ik had aangegeven dat ik in ieder geval een sieraad wou met as van mam erin en waar later as van mijn vader bij zou kunnen komen. Ook hier bracht Peter mij in contact met een fantastische vrouw Hilde (van Rondom de dood). Samen hebben we een ring ontworpen en inmiddels in mijn bezit. Ook hierin is de begeleiding van Peter aanwezig. Peter heeft de contacten, houdt overzicht en zorgt dat alles in goede banen loopt. Ook over andere herinneringsideeën heeft hij meegedacht. En ons hiermee geholpen.

Ook toen afgelopen week Rob de foto’s kwam laten zien was Peter erbij. Peter heeft deze afspraak ook geregeld. Peter zijn begeleiding begon bij ons al voor het overlijden van mam en hield niet op na de uitvaart. Zijn oog voor detail is onbeschrijflijk.

Maar ook zakelijk gezien vecht hij voor zijn klanten. Bij het rouwcentrum liepen dingen anders dan afgesproken. Hij gaat dan wel verhaal halen en in gesprek met het rouwcentrum. Hij had dit niet hoeven doen natuurlijk. Een ander voorbeeld was dat we de fotograaf eigenlijk ook mee wouden hebben de ovenruimte in, om vast te leggen hoe we het steentje daar op de kist legden. Dit was geen optie en werd er een alternatief bedacht. Maar ook hierover is Peter in gesprek geweest met de directeur van het rouwcentrum. Alle facturen die hij heeft gekregen heeft mijn vader ook gekregen als kopie. Transparantie. Maar ook over de factuur van het ziekenhuismortuarium was Peter het niet eens en is daarover ook in gesprek gegaan met het mortuarium. Hoe bijzonder? Welke andere uitvaartondernemer zou dat doen? Die zou, denk ik, gewoon de rekening betalen en klaar.

Kortom is Uitvaartzorg BijZonder echt bijzonder. Ze regelen niet alleen een uitvaart, maar doen zoveel meer dan dat. Ik raak er niet over uitgepraat, ik gun iedereen deze fijne ervaring in zo’n moeilijke periode van het leven. Ik weet zeker dat Peter zijn begeleiding ons heeft geholpen in het beginnen van verwerken  van ons verlies. En niet alleen is Peter bijzonder maar ook de mensen waar hij mee werkt zijn even bijzonder. Zo heb ik het ervaren. Ik hoop dat het nog heel lang duurt voor mijn vader overlijdt, maar dan weet ik wel dat Uitvaartzorg BijZonder dit weer mag regelen.

Elvira 04-02-2020